Tre dage i Disneyland og Disney California Adventure

Så fik tre dage sammen med Mickey, alle hans venner, en masse mennesker og sjove forlystelser ben at gå på. Der er blevet gået en masse og ungerne har ikke pevet en eneste gang.

I søndags holdt vi os i den oprindelige park. Der blev prøvet en masse forlystelser, parken blev gået igennem et par gange og vi fik set en lysparade og fyrværkeriet. Så sent i seng med os alle, mætte på oplevelser.

I mandags  tog vi i California Adventures. Her var det især Jacob som fik prøvet en del forlystelser – især i Cars delen. Man må sige at de to parker er meget forskellige – med hver deres charme. Men flotte er de nu begge to.

I dag har vi så været lidt i begge parker og prøvet forlystelser i dem begge. Nu hvor vi har nogenlunde styr på at komme rundt kan man nogenlunde overskue at gå fra en forlystelse til en anden. Vi startede dagen med en Magic Morning – dvs adgang til parken en time før åbningstid, hvilket sjovt nok betød at vi for første gang oplevede kø ved indgangen. Men vel inde så var det rart at se parken med lidt færre mennesker. De kom dog i den grad senere – jeg tror i dag er den dag med fleste besøgende af vores tre dage.

Nu sover ungerne tungt. Glade og mætte på oplevelser samler de energi til Legoland i morgen.

Lørdag i L.A.

Godmorgen fra Californien. Det er nu søndag morgen og vi er så småt ved at vågne alle sammen – det er kun Sarah som lige skal bruge lidt ekstra tid. 10+ timers søvn bør så småt have fået rettet kroppen ud efter den smule jetlag som vi alle led af i går.

Lørdag blev brugt på at tage det lidt roligt, fylde køleskabet op med mad og drikke til de næste par dage, teste poolen og så naturligvis på den obligatoriske tur ind til walk of fame – komplet med alt for mange mennesker, alt for meget tid i kø i trafikken og udsigt til Hollywood skiltet.

En køretur på ca 45 minutter (hvilket sikkert kun kan gøres midt om natten på den tid) blev til ca 90 minutter. Lad os bare sige at der er rigtigt mange biler herovre!

Sarah fik set de stjerner som hun gerne ville se, og Jacob hyggede sig med at se på mærkelige mennesker og blev fotograferet sammen med et par udklædte – og så tog jeg naturligvis selv et par billeder af de vigtigste stjerner

Fra shopping centeret som vi parkerede under (heldigvis er amerikanerne ret dovne, så kører man helt ned i bunden af parkeringskælderen så var der massevis af ledige pladser selvom de lå og kørte i ring længere oppe for at finde et hul) var der ret god udsigt til Holywood skiltet, så det kunne også krydses af Sarahs ønskeliste for turen.

Efter walk of fame og lidt shopping (tror Jacob når at blive meget træt af sin mor og sin søster på denne tur ?) kørte vi til Griffith Park…. eller dvs vi endte med at køre igennem den. Der skulle være en eller anden event så samtlige parkeringspladser var afspærret. Så vi fulgte med trafikken og endte med en smuk bjergtur igennem parken. Flotte udsigter ind over byen, så der skal vi helt sikkert se om vi kan nå op igen i løbet af turen.

Vi fik dog vandret en smule i bunden af parken. Varmt, tørt og desværre kun en kort tur for ingen af os havde solcreme eller fornuftigt vandretøj på, men det var skønt med lidt frisk luft.

Turen hjem til hotellet bød på mere kø, og lige lidt indkøb til aftensmad, aftensmad på værelset og så ellers tidligt i seng.

Turens begyndelse

Så er jeg netop landet i sengen efter første feriedag. Kl er 21.24 hos os og jeg har været oppe 25 timer. Claus og ungerne sover og jeg lige nyder roen inden jeg går omkuld.

Flyveturen herover gik super godt. Vores børn opfører sig i den grad eksemplarisk i et fly. Til gengæld sover de ikke, så det blev heller ikke til meget søvn hos forældrene ?. Jacob har sat sig i hoved, at han ikke spiser flymad, så han spiste en pose kanelgifler i stedet ?.

Da vi var kommet af flyvet og står i kø til immigration går det ikke værre eller bedre end, at Jacob som er tæsketræt ikke har drukket alverden og kun spist kanelgifler de sidste 11 timer bliver dårlig og kaster op. Og hold op han blev skidt. Han var lige ved at dejse om. Heldigvis fik vi hurtigt hjælp af andre passagerer og de fik tilkaldt assistance. Og med syg dreng får man lov til at springe køen over ?. Heldigvis er Jacob ikke syg. Vi tror det skyldes en kombination af træthed og spænding. I hvert fald satte han uden problemer en happymeal til livs til aftensmad.

Det gik nemt med at få hentet bilen og så var det trætheden i den grad indfandt sig hos de søde børn

Og en lur var i den grad tiltrængt. Og så tog turn fra lufthavnen til hotellet er godt stykke tid pga myldretid. Men vi er installeret på hotellet og glæder os til i morgen. Det bliver en stille dag med lidt indkøb af fornødenheder og bade i poolen.

Ingen festival – men en (forhåbentlig) skøn ferie

Normalt på denne tid af året er jeg ved at finde de sorte arbejdsbukser frem fra skabet og grave vandrestøvlerne frem fra skuret, så de er klar til årets dosis af sved, regn, mudder, urinstøv eller hvad festivalen nu end vælger at byde på.

Men i år holder jeg orlov. For første gang siden 1994 skal jeg ikke på festival – og hold da op hvor kommer jeg til at savne det.

I stedet har vi pakket vores kufferter og sætter i morgen kurs mod Californien. 5 uger med en masse forskellige oplevelser, og en masse tid sammen uden andre planer end at være fælles om at opleve noget. Det bliver mærkeligt at ikke være på festival, men hold da helt op hvor jeg bare glæder mig til en lang ferie med min familie.

Vi forsøger naturligvis at opdatere herinde undervejs som tiden og netforbindelsen tillader det. Den helt overordnede plan hedder – Los Angeles, Las Vegas, Grand Canyon, San Francisco, Los Angeles. Med stop i diverse andre byer og nationalparker efter humør og tid.